«Ut fra ham blir hele kroppen sammenføyd og holdt sammen av hvert bånd og ledd, alt etter den oppgave hver enkelt har fått tilmålt, så kroppen vokser og bygges opp i kjærlighet.»Efeserne 4.16 Det siste året har jeg skrudd mye bil. Ikke det at jeg er god til å skru bil, men ulike årsaker har gjort at jeg har fått prøvd meg på både tysk, svensk og franske biler. Noe har jeg fått fikset, mens jeg andre ganger har måttet krype til korset og be om hjelp fra profesjonelle. Senest i dag lå jeg under bilen. Time etter time gikk, for så å finne ut at der ikke var et problem med det jeg trodde og fryktet var et problem. Dette var jo bra, for da var det ikke noe å tenke på, samtidig som at det betyr at feilen ligger en annen plass. Så, hvorfor skriver jeg om biler og reparering av biler? Jo, det jeg har lært av å skru bil, er at det hele er svært sammensatt. Om en pakning rundt turboen blir dårlig, preger det hele bilen, og i verste fall vil motoren svikte som resultat av det. Altså er en pakning, noe som vi kanskje ikke tenker så mye over, eller i det hele tatt bryr oss med, noe som er avgjørende for bilens funksjon og virke. Man tenker ikke så mye over disse delene når de er som de skal og gjør det de skal, men med en gang de blir svekket, ser man resultatet -Det er bare å ta en tur til tunet mitt, så får du se. Nå tenker du kanskje «hvorfor i alle dager skriver han om biler?», og det skal jeg gi et svar på ganske snart. I Kina var de plaget av at spurven åt av avlingene deres og gav dem mindre avlinger enn de ønskte. Keiser bestemte derfor at spurven måtte vekk. Spurvene ble medtatt på listen fordi de åt kornfrø, og dermed var en plage innen landsbruket. Det ble bestemt at alle Kinas bønder skulle slå på gryter og kar ute på markene for å jage unna spurvene. Spurvereder ble revet ned, egg ble knust, og spurvekyllinger drept. Til å begynne med førte kampanjen til større avlinger. Men forholdet var at spurv livnærer seg mer av insekter enn av såkorn, slik at jo færre spurv, jo verre insektsplage. Denne forsinkede innsikten førte til at Mao erklærte «glem det», og stanset kampanjen mot spurven. Men helomvendingen kom i seneste laget. Med så stort spurveunderskudd økte populasjonene av gresshopper enormt. Dette bidro til at de problemene i landbruket som andre aspekter ved «det store spranget» utløste en stor hungersnød som skulle koste rundt 30 millioner mennesker livet. (Wikipedia). I Kina fikk de altså merke på kroppen hvordan det er om man tar vekk et ledd i næringskjeden. Så var det det å overføre dette til vårt liv som kristne, i samfunn med hverandre. I 1. korinterbrev 12.27 står det: «Dere er Kristi kropp, og hver av dere et lem på ham.» Vi utgjør altså Jesu kropp her på jorden i dag. Før dette skriver Paulus en del om kroppens behov for de ulike lemmer og hvordan et lem ikke er mer, eller mindre verd enn et annet. Deres funksjon er ulike, men de er nødvendige for et helt legeme med alle de funksjoner som der skal være. Altså er Jesu legeme, den lokale menigheten, avhengig av at de som hører til der velger å komme og å være en del av dette fellesskapet når de samles. (Heb 10.25). Så er det slik med kroppen at dersom man får en flis i ei tå, så påvirker det hele kroppen. Først kommer det kanskje et ilende stikk gjennom kroppen, så blir der en lokal betennelse som gjør at man vegrer seg for å trå på foten. Om man er uheldig og ikke får ut flisen og byllens om danner seg rundt kommer i blodbanen eller inn i beinhinner eller lignende vil dette kunne føre til en gradvis mer systemisk infeksjon som kan gi feber og gjøre at man blir sengeliggende. Altså om en tå blir satt ut av spill, kan dette forårsake lidelse for hele kroppen. I 1 korinterbrev 12.26 står det «For om ett lem lider, lider alle de andre med. Og om ett lem blir hedret, gleder alle de andre seg.». Kjære søsken, la oss hedre hverandre og løfte hverandre opp (Rom 12.10) og la oss ikke bli lunkne i iveren. Alt GodtThomas Mulelid

Alt Godt

Thomas Mulelid

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *